Skip to content

Content marketing: leuk! Alleen… hoe kom je aan pakkende content?

? min read

Hoe-maak-je-een-effectieve-landingpage

Er is een fantastische stap gezet: je hebt als organisatie besloten dat het tijd is om het online speelveld - lees: internet - te gaan betreden met een professioneel content marketingstrategie. Maar dan komt het: wat, hoe, wanneer en met wie ga je communiceren? Buyer personas helpen je om van je content marketingplan een succes te maken.

Hoe-maak-je-een-effectieve-landingpage

Wat is content marketing?

Hieronder versta ik het opstellen en verspreiden van relevante content. Met relevant bedoel ik dat je inhoud verspreidt, waarin je concreet antwoord geeft op een specifieke vraag van je doelgroep. Dit is een belangrijkste onderdelen van een inbound marketing strategie. En content? We kennen allemaal wel de blogs die ons online om de oren vliegen, maar de volgende content items zijn net zo interessant, zo niet soms interessanter:

  • Kennisartikel
  • Checklist
  • Whitepaper
  • Trendrapport
  • E-book
  • Interview
  • Vlog
  • Video
  • Cartoon
  • Grafiek
  • Infographic
  • Nieuwsbrief
  • Nieuwsitem
  • Poll of game

 

Tip: Ben je eens inspiratieloos en heb je even geen tijd om grondig te brainstormen, check dan vooral dit lijstje nog eens, je raakt gegarandeerd geïnspireerd. Enfin, terug naar het begin: wat wil de doelgroep lezen en zien?

 

Het begint bij…

Een succesvolle content marketingstrategie draait niet om jou, je bedrijf of product. Het draait om je klant. En laat daar nou een menselijke moeilijkheidsgraad zitten die met extra bewustwording weggenomen wordt. We hebben er een handje naar zelf in te vullen waar klanten en prospects mee rondlopen en mee worstelen. Niks ligt méér voor de hand dan met behulp van je salesmaterialen te starten met het verspreiden van content zoals blogs. Een kennisartikel is dan vaak een herschreven salesleaflet en een whitepaper een bondige samenvatting van de website. We weten het namelijk allemaal wel. Alleen… zit daar echt iemand op te wachten? Het is de kunst te achterhalen wat nou echt de vraag achter de vraag van je klant is.

 

Gouden tip

Mijn credo, bij alle content marketing strategieën die ik mee vorm geef, is de uitspraak van Garrett Moon:

“Using content marketing to sell without asking, makes everything else look like begging. Begging doesn’t create movement; it usually has the opposite effect.'

Boodschap: zorg dat de content die je verspreidt geen verkapt verkooppraatje is. Je doelgroep wil maar één ding weten van een potentiële leverancier: ‘Begrijpt dit bedrijf mij echt en kan zij mij voorzien in mijn behoefte?’

Zodra je in kaart brengt wat de echte ‘pijn’ van je klant is, kun je online met concrete antwoorden komen, waarmee je kansen creëert voor je bedrijf.  Dit achterhalen kost wat kruim, maar gaat je veel opleveren. Het opstellen van buyer personas helpt je hierbij.

 

Buyer persona opstellen 

Webwonders-buyer-persona-1

Een buyer persona is een hulpmiddel voor het in kaart brengen van je doelgroep en om je (potentiële) klanten te herontdekken. Je identificeert je ideale doelgroep en vertaalt deze naar één of meerdere buyer personas. Je start met het analyseren van je doelgroep, verdeelt deze in een, twee of maximaal drie primaire personas en omschrijft deze. Wat is de functie van de mensen in een bepaald segment, hoe zien ze eruit, wat vinden ze belangrijk, wat zijn hun doelen etc.

Je maakt je doelgroep menselijk, geheel onderbouwd met feiten vanuit onderzoek, te denken aan statistieken, online zoektermenonderzoeken en vooral het voeren van oprechte interviews met je (potentiële) klant. Gedurende en na dit proces wordt je gevoed met zoveel verrassende informatie van je doelgroep  dat je ook meer dan voldoende inspiratie krijgt voor nieuwe content.

 

Buyer persona template

Om je op weg te helpen bieden we je kosteloos een template voor een buyer persona aan, zodat je direct aan de slag kunt met dat waar het allemaal om gaat: luisteren naar de klant.

 

Download buyer persona template

 

Door in de oriëntatiefase op internet antwoord te geven op de vragen van je doelgroep, creëer je in een vroeg stadium mooie kansen. Op die manier geef jij het startschot voor een langdurige relatie, waarna prospects, met de juiste speldenprikjes, enthousiast met je in zee willen gaan.

Thijs van Traa
Thijs van Traa

Update: 19 mei 2022

Datum: 16 sep 2018