Landing pages zijn een van de belangrijkste elementen voor het genereren van leads. Volgens onderzoek van MarketingSherpa zijn landing pages effectief voor 94% van de B2B- en B2C-bedrijven. Het gebruik ervan stelt marketeers in staat om bezoekers van de website naar gerichte pagina’s te leiden en leads sneller vast te leggen.
Wat geweldig is aan landing pages is dat ze je bezoekers naar één aanbieding leiden zonder de afleiding van al het andere op de website. Bezoekers staan op een landing page maar voor één doel: het formulier voltooien zodat ze als lead worden geregistreerd.
Landing pages, ook wel “lead capture pages” genoemd, worden gebruikt om bezoekers om te zetten in leads door een transactie te voltooien of door contactgegevens van hen te verzamelen.
Een landing page bestaat uit:
Met onderstaande tips kun je zelf aan de slag om je landingspage(s) te optimaliseren.
Zodra een bezoeker op een bestemmingspagina aankomt, is het jouw taak om ze daar te houden. Als er links op de pagina zijn om naar de website te gaan, zal dit de aandacht van de bezoeker afleiden en de kans verkleinen dat deze op de pagina converteren.
Een van de beste manieren om de conversiepercentages van je landing pages te verhogen, is door simpelweg de hoofdnavigatie van de pagina te verwijderen. Simpel maar effectief!
Voorbeeld:
De hoofdnavigatie is verwijderd
Hou je boodschap consistent op zowel je Call-to-action (CTA) als in de kop van de landing page. Als bezoekers op een link klikken voor een gratis aanbieding en ontdekken dat er een addertje onder het gras zit op de landing page, verlies je meteen hun vertrouwen. Ook als de kop anders leest dan de CTA, kan dit voor verwarring zorgen en kan de bezoeker zich afvragen of de CTA aan de verkeerde pagina is gekoppeld.
Je kent vast wel de regel ‘Keep it simple, stupid.’ Hetzelfde geldt voor landing pages. Een rommelige pagina betekent een afgeleide bezoeker. Wees kort en to the point; in de aanbieding zelf heb je ruimte om meer informatie te geven. Voeg naast een pakkende kop een korte alinea toe waarin wordt uitgelegd wat de aanbieding is, gevolgd door enkele korte opmerkingen over de voordelen van de aanbieding.
Maak in de korte tekst op de landing page, door middel van opsommingstekens, duidelijk wat de voordelen van het aanbod zijn. Dat is meer dan alleen een opsomming van wat de aanbieding inhoudt. Het gaat er om dat je duidelijk maakt wat het voordeel voor de bezoeker is.
In plaats van ‘Inclusief specificaties van product XYZ’, zeg je zoiets als ‘Ontdek hoe XYZ de productiviteit met 50% kan verhogen.’ Met andere woorden, breng de waarde van je aanbod duidelijk en effectief over.
Voorbeeld:
Deze landing page vertelt de bezoeker wat ze kunnen verwachten bij het downloaden van de aanbieding.
Volgens een rapport met marketingbenchmarks zien bedrijven 55% meer leads door de landing pages van 10 tot 15 te vergroten. Hoe meer inhoud, aanbiedingen en bestemmingspagina’s je maakt, hoe groter de mogelijkheden om meer leads voor je bedrijf te genereren.
Ik hoop dat deze tips je helpen met het opzetten en optimaliseren van landingpages op jouw website.
Deze tips komen uit het gratis e-book “Maak van je website een lead generatie machine”. In dit e-book geven we je 30 handige inbound marketing tips die je direct in kunt zetten om leads en inkomsten via je website te vergroten. Deze tactieken zijn de afgelopen jaren getest en gebruikt door meer dan achtduizend marketeers die samen meer dan 9,8 miljoen leads per jaar via de website genereren.