Webwonders inbound marketing blog

Marketing uitbesteden of een marketeer in dienst nemen?

Geschreven door Thijs van Traa | 05 sep 2022

Als groeiend bedrijf heb jij het retedruk. Het opstellen en opvolgen van het marketingplan, het bijhouden van marktontwikkelingen en het aansturen van alle marketingpartners: je loopt de benen onder je kont vandaan, terwijl je marketing zo graag nog een extra boost wil geven. De vraag rijst: ‘We hebben écht versterking nodig, maar wat doen we: gaan we marketing uitbesteden of nemen we een (extra) marketeer in dienst?’ 

Het is plussen en minnen

Je wilt dat de leads je om de oren vliegen en dat bestaande klanten fan blijven. Je zou zeggen: ‘Dan geef je marketing toch gewoon een extra impuls!’ Jij weet dat het zo niet werkt, de marketingafdeling komt nu al handjes tekort. Tijd voor intensivering dus! Maar, neem je een online marketeer aan of besteed je de marketingwerkzaamheden uit aan een marketingbureau? Er valt voor beide opties wat te zeggen. Dat maakt het een uitdaging om een eenduidig antwoord te geven. Wat we wel kunnen doen, is de voor- en nadelen en de investeringen voor je op een rijtje zetten. Dat maakt jouw keuze hopelijk een stukje makkelijker.

Wat zijn de werkzaamheden van een online marketingmedewerker anno 2022?

 De exacte invulling van de werkzaamheden is natuurlijk afhankelijk van je doelen en de markt waarin je actief bent. Onderstaande werkzaamheden vormen wel zo’n beetje de basis voor de meeste B2B bedrijven:

  • Strategie en planning
  • Blogs en kennisartikelen
  • Website onderhoud
  • E-mail marketing en nieuwsbrief
  • Social media
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Online adverteren (SEA)
  • Themacampagnes
  • Rapportage en overleg

In ons whitepaper ‘Online marketing voor B2B bedrijven’ vind je een compleet overzicht van de werkzaamheden van de marketingactiviteiten van een eigentijds bedrijf. Dit overzicht kun jij gebruiken om, alvorens de zoektocht te starten, een overzicht van werkzaamheden te schetsen – en daar de functieomschrijving op te baseren. Dat zorgt dat je net iets gerichter kunt zoeken.

Kijk je naar dit overzicht, dan valt het je vast op: een marketeer moet een echte alleskunner zijn. Hij of zij moeten plannen kunnen schrijven en bewaken, social media beheren, campagnes opzetten en uitvoeren etc. Helaas zijn juist die generalisten verdomd moeilijk te vinden. Gelukkig heb je de keuze om, naast het in dienst nemen van een marketingmedewerker, de marketing uit te besteden aan een extern marketingbureau.

 

Marketing uitbesteden: waarom zou je?

Laten we beginnen met de twee basale vragen die ons vaak worden gesteld: ‘Waarom zou ik marketing uitbesteden aan een bureau en wat zijn de kosten om marketing uit te besteden?’ Graag zetten we, om te beginnen, de voor- en nadelen voor je uiteen.

Voordelen en nadelen om marketing uit te besteden aan een bureau

Plussen

Minnen

  • Snel aan de slag
  • Alle disciplines onder één dak. En die schutting? Daar gooi je alles lekker overheen.
  • Een vast aanspreekpunt
  • Vaste kosten per maand
  • Geen wervingskosten (wel wervelende campagnes)
  • Specialistische marketingskills
  • Geen risico op verloop
  • Vakkennis die een bureau graag met je deelt
  • Toegang tot geavanceerde software
  • Stabiliteit en schaalbaarheid
  • Aandacht wordt verdeeld over meerdere opdrachtgevers

  • Minder controle op de werkzaamheden

  • Kennis blijft niet in huis

  • Screenen van marketingbureaus (allemaal hebben ze – uiteraard! – fantastische marketingverhalen

 

 

 

Wat kost een marketingbureau?

De kosten van marketing uitbesteden aan een marketingbureau worden meestal bepaald door het uurtarief. Gemiddeld ligt het uurtarief van een online marketingbureau tussen de 75 en 150 euro per uur.

Sommige bureaus werken naast uurtje factuurtje ook op basis van een ‘retainer’. Dit is een vast bedrag per maand voor alle overeengekomen werkzaamheden. Hieronder vallen alle werkzaamheden die ingezet worden om jouw marketingstrategie vorm te geven. Het gemiddelde retainer bedrag voor het uitvoeren van de marketingstrategie van een MKB B2B bedrijf is 3.000 per maand. Reken je dit door naar een jaar dan bedragen de jaarlijkse kosten € 36.000. Aan de start heb je vaak te maken met een opstartbedrag voor brainstormsessies, klantinterviews, de kosten voor het marketingplan en het optuigen van de tools. Alles bij elkaar kom je dan net iets boven de € 40.000 uit. Nu hoor ik je vragen: ‘Hoe verhoudt zich dat tot de kosten van een marketingmedewerker in eigen dienst, oftewel wat kost het om een marketeer in dienst te nemen?’. Dat vertellen we je hieronder.

Marketingmedewerker in dienst nemen

Een marketingmedewerker in dienst nemen heeft ook zeker zijn voordelen. Je kunt zwart wit stellen dat de nadelen van het uitbesteden van marketing in de afbeelding hierboven, de voordelen van een marketingmedewerker in dienst zijn. De allergrootste voordelen die we voor een eigen marketingmedewerker kunnen benoemen, zijn:

  • de korte lijntjes;
  • dedicated werkzaam voor jou;
  • voegt expertise toe aan het team;
  • meer gevoel met jouw branche en klanten;
  • investeren in groei van eigen personeel.

Wat is het salaris van een junior marketeer? De jaarlijkse kosten voor een junior marketeer liggen gemiddeld rond de € 60.000 per jaar.

Rekenvoorbeeld kosten online marketeer

De kosten per maand zijn grofweg als volgt opgebouwd:

 Salaris online marketeer (junior):

€ 2.500

Vakantiegeld en pensioenregeling: 

€ 410

Sociale lasten: 

€ 478

Verzekeringen:

€ 135

Administratie en juridisch:

€ 160

Werkplek:

€ 943

Wervingskosten: € 180
Reiskosten en vergoedingen:

€ 130

Opleidingen:

€ 167

TOTAAL

€ 5.103

Dit brengt de totale kosten voor een junior marketeer per jaar op € 61.234.
Hier komen de kosten voor inkoop van externe leveranciers zoals: copywriters, vormgevers, webbouwers en andere specialisten nog bij.

Rekentool jaarlijkse kosten in dienst nemen marketingmedewerker

Wil jij exact uitrekenen wat voor jou de jaarlijkse kosten voor het in dienst nemen van een marketingmedewerker bedragen? Gebruik dan deze handige Excelsheet.

Je begrijpt ‘m. Dit bedrag is een globale inschatting. Het inkomen is mede afhankelijk van de ‘zwaarte’ van de marketeer die je wilt aannemen. Daarbij weten we allemaal dat in het huidige landschap het vinden van een senior en allround marketeer ongelofelijk moeilijk is. Om die reden kiezen bedrijven, die gaan voor een medewerker in dienst, vaak voor een junior marketeer om deze intern op te leiden. Steeds vaker is dit een medewerker die al binnen het bedrijf werkzaam is.
Succes met het plussen en minnen en wikken en wegen. Heb je hulp nodig? Neem gewoon contact op. Wij beloven dat we niet bijten. In vastbijten zijn we daarentegen wel weer erg goed.

Ps: Wist je dat dit blog geschreven en geoptimaliseerd is voor SEO? Dat is vast ook hoe jij op deze pagina bent gekomen. Nog een voordeel van een extern marketingbureau: de tekstschrijvers en contentmarketeers schrijven content die net alleen de lezer, maar ook de Google ranking raakt. En hard.