Het is belangrijk om verschillende soorten aanbiedingen met jouw publiek te testen om te bepalen wat het beste werkt. Hoewel e-books hoog scoren op deze lijst, is het mogelijk dat rapporten, video’s of andere vormen voor jouw doelgroep beter presteren.
Het is een natuurlijke neiging van mensen om elkaar te kopiëren, zelfs zonder het te beseffen - we willen deel uitmaken van stammen en sociale gemeenschappen. Dus als we zien dat onze sociale kring één ding doet, volgen we meestal hetzelfde voorbeeld. Een geweldige manier om een aanbod waardevoller te maken is om te laten zien dat andere mensen deelnemen aan dat aanbod.
Indien mogelijk een goede manier om aan te geven hoe geweldig een aanbieding is om het aantal mensen te vermelden dat ook heeft gekocht, gedownload, aangemeld of gedoneerd.
Zorg ervoor dat je beweringen niet alleen waar zijn, maar ook geloofwaardig.
Voorbeeld:
Het aantal klanten en een overzicht van een aantal bekende namen op de homepage van HubSpot.com wekt vertrouwen bij nieuwe gebruikers.
Als je naar het principe van vraag en aanbod kijkt, zul je merken dat wanneer het aanbod beperkt is, de vraag toeneemt. Schaarste heeft een psychologische invloed op ons, waardoor we nog meer willen als er niet genoeg aanbod is. Schaarste is een sterke eigenschap omdat het de angst om iets te missen oproept, en dus een gevoel van urgentie.
Beperkte tijdaanbiedingen behoren tot de populairste in de categorie schaarste. Denk maar aan de gemiddelde autodealer. Vrijwel elke aanbieding is een tijdelijke deal. “Alleen deze maand nog 0% rente op uw financiering!”
Wanneer de hoeveelheid van een aanbieding van beperkte omvang is, wordt het plotseling meer uniek of exclusief. In sommige onderzoeken presteren beperkte hoeveelheden of aanbod aanbiedingen beter dan tijdelijke aanbiedingen. Waarom? Omdat het moeilijk te zeggen is wanneer een aanbieding met een beperkte hoeveelheid plotseling niet meer beschikbaar is, terwijl een aanbieding op basis van tijd een bekende eindtijd heeft. Beperkte kwantiteitsaanbiedingen zijn geweldig om mensen niet alleen “ja” te laten zeggen op je aanbod, maar om uitstelgedrag volledig te voorkomen.
Groupon is het perfecte voorbeeld van het gebruik van beide tactieken. Alle Groupon-deals eindigen binnen een bepaald tijdsbestek en ze beperken het aantal mensen dat een Groupon kan kopen. Dat is een krachtige combinatie. De site bundelt deze schaarstaktieken ook met verdiscontering, wat een andere grote toegevoegde waarde is, vooral voor e-commercebedrijven.
Brian Halligan, CEO en mede-oprichter van HubSpot, zei ooit: “Je kunt een geweldige aanbieding hebben met een slechte titel en niemand zal het downloaden. Maar als je een geweldige titel hebt, wil plotseling iedereen het.” Ja, mensen beoordelen een boek wel op zijn omslag. Als je aanbieding een inhoudelijk stuk is, zoals een whitepaper, e-book of presentatie, probeer dan een geweldige titel te maken.
In onderstaand experiment is de titel van een e-boek gewijzigd en een A/B-test uitgevoerd om te zien welke versie beter zou werken. De originele titel “The Productivity Handbook for Busy Marketers” is veranderd in: “7 Apps That Will Change the Way You Do Marketing.”
Zoals je ziet presteerde de herziene versie 776% beter dan het origineel bij het genereren van leads (bij first time submissions). Niet alleen dat, maar het resulteerde ook in meer klanten.
Enkele eigenschappen van een geweldige titel:
Als je moeite hebt om de perfecte titel te verzinnen, kijk dan voor inspiratie op goed scorende blogartikelen.
De meest voorkomende aanbieding die ik op de meeste websites zie, is: ‘Neem contact met ons op’. Natuurlijk wil je dat al je potentiële klanten met de verkoop afdeling praten, maar niet iedereen is er klaar voor. Zoals je weet, zullen kopers eerder zelf onderzoek doen voordat ze contact hebben gehad met een verkoper. En elke prospect bevindt zich in een ander stadium van onderzoek. Sommigen hebben meer informatie nodig dan anderen. Daarom is het belangrijk om verschillende aanbiedingen bij verschillende stappen in het aankoopproces te ontwikkelen.
Iemand aan het begin van de koopcyclus kan meer geïnteresseerd zijn in een informatief stuk zoals een gids of e-book, terwijl iemand die meer betrokken is aan het einde van de cyclus, misschien meer geïnteresseerd is in een case study of demo. Jij hoeft niet te kiezen; maak aanbiedingen voor elke fase en voeg een primaire en secundaire CTA toe naar deze aanbiedingen op verschillende pagina’s op je site en laat de bezoeker zelf de keuze maken.
Ik hoop dat deze tips je helpen in het optimaliseren van jouw leadgeneratieproces en zorgen voor een verbeterde leadkwaliteit en het verhogen van je omzet.
Meer weten
Deze tips komen uit het gratis e-book “Maak van je website een lead generatie machine”. In dit e-book geven we je 30 handige tips en inbound marketing technieken die je direct in kunt zetten om leads en inkomsten via je website te vergroten. Deze tactieken zijn de afgelopen jaren getest en gebruikt door meer dan achtduizend marketeers die samen meer dan 9,8 miljoen leads per jaar via de website genereren.