Een call-to-action (CTA) is het geheime recept om mensen naar je aanbiedingen te leiden. Als je CTA’s niet effectief zijn in het vangen van de aandacht van je bezoeker en ze tot klikken te brengen, maakt het de aanbieding nutteloos.
Een call-to-action (CTA) is tekst, een afbeelding of een knop die rechtstreeks naar een bestemmingspagina of “landing page” linkt, zodat mensen jouw aanbieding kunnen vinden en downloaden.
CTA’s kunnen worden gebruikt op productpagina’s, in blog artikelen, display-advertenties, e-mail, sociale media, direct mail en vrijwel overal waar je de aanbieding kunt promoten.
Maar niet alle CTA’s zijn even effectief. In een wereld waar elk merk voor de aandacht van de consument vecht, is het van cruciaal belang dat prospects jouw aanbod kiezen ten opzichte van dat van je concurrenten.
In dit artikel geef ik je 5 praktische tips voor het maken van CTA’s die rocken.
Calls-to-action werken het beste “boven de vouw” - de ruimte waar je webpagina zichtbaar is voor de gebruiker zonder naar beneden te hoeven scrollen. Volgens heatmap analyses wordt alles “onder de vouw” vaak maar bekeken door 50% van de mensen die je pagina bezoeken. Verdubbeling van vertoningen van je CTA’s kan het aantal leads aanzienlijk verhogen.
Voorbeeld:
Let op de plaatsing van de primaire CTA op de homepage van Allfence. Twee opvallende knoppen boven de vouw.
Tip 2: Link je CTA naar een specifieke bestemmingspagina
Deze tip lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is ongelofelijk hoe vaak bedrijven deze kans missen. Calls-to-action zijn bedoeld om bezoekers naar een speciale bestemmingspagina te sturen waar ze een specifieke aanbieding ontvangen. Gebruik geen CTA’s om mensen naar je homepage te leiden. Zelfs als je CTA over je merk of product gaat (en misschien niet over een aanbieding als een download), moet je ze toch naar een gerichte bestemmingspagina verzenden die relevant is voor datgene waarnaar ze op zoek zijn. Als je de mogelijkheid hebt om een CTA te gebruiken, stuur de bezoeker dan naar een pagina die ze omzet in een lead.
Voorbeeld:
Deze CTA brengt bezoekers direct naar de landing page waar het verkoopplan kan worden gedownload.
Tip 3: Aanbiedingen promoten op productpagina’s
CTA’s zouden geen eenheidsworst moeten zijn. Als je bedrijf verschillende producten of services aanbiedt, kunt je overwegen om voor elk van hen een andere aanbieding te maken. Dit stelt je in staat CTA’s te plaatsen die linken naar aanbiedingen op de webpagina’s die het meest relevant zijn voor die aanbieding.
Voorbeeld:
In dit voorbeeld wordt een CTA voor “Request a demo” op een productpagina geplaatst. Om meer leads te genereren, zou er ook een extra CTA voor een ‘Gratis gids voor SEO’ geplaatst kunnen worden, omdat deze gerelateerd is aan het productaanbod.
Wanneer een bezoeker een formulier op je website invult (en dus is omgezet naar een lead), stop daar dan niet. Betrokkenheid vergroten is ook een topprioriteit voor marketeers, zodat potentiële klanten loyale fans worden.
Zodra iemand een bedankt pagina heeft bereikt, de pagina waarop een bezoeker terechtkomt na het invullen van een formulier, gebruik je die ruimte als een mogelijkheid om meer aanbiedingen en inhoud te promoten. Als een bezoeker bijvoorbeeld een gids over e-mailmarketing downloadt, kunnen we ze een nieuwe aanbieding tonen voor een gratis demo van ons e-mailmarketingplatform.
Voorbeeld:
Deze website biedt een secundaire call-to-action voor een demonstratie op hun bedankt pagina.
Een call-to-action is bedoeld om op te vallen, dus als je CTA te veel in je site past, loop je het risico dat hij over het hoofd wordt gezien. Je wil dat de call-to-action zoveel mogelijk in het oog springt, gebruik daarom contrasterende kleuren om de CTA te laten opvallen en, nog belangrijker, gebruik design om duidelijk te maken dat het een aanklikbare call-to-action is.
Voorbeeld:
Hoewel de oude Evernote website prachtig ontworpen was, is de primaire call-to-action voor hun gratis proef een beetje begraven omdat de knop dezelfde kleur heeft als de groene achtergrond. Het zou de moeite waard zijn om te testen of een andere kleur zou resulteren in meer klikken. In het nieuwe design is gekozen voor een duidelijk contrast.
Ik hoop dat deze tips je helpen met het optimaliseren van lead generatie op jouw website.
Deze tips komen uit het gratis e-book “Maak van je website een lead generatie machine”. In dit e-book geven we je 30 handige tips en inbound marketing technieken die je direct in kunt zetten om leads en inkomsten via je website te vergroten. Deze tactieken zijn de afgelopen jaren getest en gebruikt door meer dan achtduizend marketeers die samen meer dan 9,8 miljoen leads per jaar via de website genereren.