Webwonders inbound marketing blog

Zakelijke websitebezoekers van B2B bedrijven herkennen met lead tracking tools

Geschreven door Thijs van Traa | 10 jul 2020

Tegenwoordig is er een overvloed aan data beschikbaar. Zo kan bijvoorbeeld met Google Analytics gemeten worden wat je bezoekersaantallen zijn, welke pagina’s goed bezocht worden, kunnen demografische gegevens van je bezoekers achterhaald worden en ga zo maar door. Super nuttige informatie, maar het grote nadeel hiervan is dat deze data anoniem is. En laat het nu net voor B2B bedrijven reuze interessante informatie zijn wie of welk bedrijf je website bezoekt en wát ze hierop doen. Hoe kom je hier achter? Hoe is dit AVG technisch mogelijk? En is het voor jou bedrijf interessant en waarom dan? Wij vertellen je er meer over in dit artikel.

Wat zijn lead tracking tools?

Er zijn verschillende lead tracking tools op de markt. Met lead tracking tools worden zakelijke website bezoekers herkend door het koppelen van informatie van de websitebezoeker met openbaar beschikbare informatie. Het IP-adres van de bezoeker wordt gekoppeld aan KVK-informatie, bedrijfsgegevens, functietitels en sociale media profielen. In heldere rapportages krijg je een overzicht van wie er op je website geweest is en wat hierop gedaan is. 

 

Voor wie is lead tracking interessant?

De eerste reactie op dit soort tools is vaak ‘Wij zijn niet zo’n sales bedrijf dat direct achter deze klant aanbelt, dus dit is niet interessant voor ons’. Niets is minder waar. Het is super waardevolle informatie, ook als je niet direct in de telefoon gaat hangen en het bedrijf bellen wat ze zochten op je website en of je ze verder van dienst kan zijn.

Uit marketing oogpunt is het interessant voor analyse. Wat voor een soort bezoekers lezen je post? Welke pagina’s bekijken ze daarna? Welke doelgroep bereik je met je marketinginspanningen? Al dit soort vragen kunnen beantwoord worden met behulp van een lead tracking tool.

Naast marketing is deze informatie enorm waardevol voor een verschillende afdelingen, zoals bijvoorbeeld sales en management. 

 

Mag dit AVG-technisch?

Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn, maar mag dit ook zomaar? Het gebruik van lead tracking tools is toegestaan, mits het in de privacyverklaring opgenomen is. Dit komt omdat de IP-adressen niet bewaard worden, en alleen openbaar beschikbare informatie versterkt wordt aan de gebruiker. Omdat er geen cookies geplaatst worden, hoeft het niet opgenomen te worden in de cookie verklaring.

 

Zelf aan de slag!

Omdat wij zelf ook enorm benieuwd waren naar dit soort tools hebben we er zelf enkele uitgeprobeerd. Leadinfo kwam als beste uit onze test, om de volgende redenen. 

 

1. Nauwkeurige informatie

De tool gaf een zeer gedetailleerde weergave van welke bedrijven er op onze site geweest waren. We konden grotendeels beredeneren dat deze bezoekers moesten kloppen, omdat we bijvoorbeeld een afspraak hadden met iemand van dit bedrijf of dat we bezig waren met een offerte. Bij andere tools was dit beeld vaak veel minder gedetailleerd en kwamen er veel bezoekers naar voren waar we onze vraagtekens bij hadden.

In de inbox zie je zelfs wie er live op je website aan het kijken is. Daarnaast kan je eenvoudig labels aanbrengen, voor bijvoorbeeld leveranciers, bedrijven waar jij klant van bent en concurrenten en hierop filteren. 

 

2. Lead scoring

In Leadinfo staat veel nuttige bedrijfsinformatie, zoals het aantal medewerkers, de branche, contactgegevens en financiële data van een zakelijke websitebezoeker. Daarnaast geeft het ook welke pagina's bekeken zijn, hoe lang de bezoekduur was en hoe bezoekers op je website gekomen zijn, bijvoorbeeld via Google, sociale media, verwezen vanaf andere sites of via direct verkeer. 

De tool berekent vervolgens op basis van deze gegevens een lead score zodat je snel ziet aan welke leads je het best als eerst aandacht kan besteden. 

 

3. Interactief dashboard

De tool heeft een gepersonaliseerd dashboard met daarin informatie over de bedrijven die het meest op jouw website zitten, hun locatie, de bedrijfsgrootte en in welke branches ze actief zijn. Super overzichtelijk!

4. Stel notificaties in

Je kan eenvoudig triggers instellen die ervoor zorgen dat je een mailtje ontvangt of dat er automatisch een label aangemaakt wordt wanneer een bezoeker aan de door jou opgestelde eisen voldoet. Bijvoorbeeld:

  • Bedrijf Y heeft X keer de website bezocht
  • De branchecode van het bezoekend bedrijf is X
  • Het bezoekend bedrijf heeft X pagina's bekeken
  • Het aantal medewerkers van het bezoekend bedrijf is meer dan X 
  • Bedrijf Y heeft X tijd op een pagina gezeten
  • Bezoeker komt uit land X

Je kunt het zo gek maken als je wilt met deze triggers, de mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe je deze instelt is afhankelijk van je strategie en doelen en is voor ieder bedrijf anders. 

 

Gratis proefversie

Omdat wij erg te spreken waren over Leadinfo, mogen wij je een gratis proefversie van 14 dagen aanbieden. Wil je liever eerst meer weten hierover? Neem contact met ons op.