Inbound marketing zorgt ervoor dat je nieuwe klanten aantrekt door relevante content aan te bieden in iedere fase van hun aankoopproces. Een website die voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker is daarbij een must. Zodra er meer focus komt op online marketing zien we dat een redesign van de bestaande website vaak een logisch gevolg is. Dit hoeft geen hels karwei te zijn als je de volgende vier tips gebruikt.
Om een website nieuwe stijl te ontwikkelen is het van belang deze te bouwen rondom de behoeften van je doelgroep.
De klant hoort centraal te staan - niet je product of dienst. Wil je via je website leads genereren, dan dient je website in te spelen op pijnen en vragen, antwoorden te geven en te voorzien in oplossingen. Denk hierbij aan pakkende content, doeltreffende opvolging en logische call to actions.
Ons advies is - zoals bij iedere marketingactiviteit - te starten vanuit een buyer persona. Je weet dan exact wie je (potentiële) klant is en waar hij naar snakt. Een buyer persona stel je eenvoudig op met behulp van ons buyer persona template.
De gemiddelde marketeer raakt enthousiast van het idee een verfrissingsslag op de bestaande website door te voeren, alleen zorgt de weg ernaartoe vaak voor stress. Een website vernieuwen staat nu eenmaal bekend als budget- en tijdvreter. Websites worden over het algemeen nooit op tijd opgeleverd en kosten altijd meer geld dan begroot. Dan hebben we het niet eens over alle collega’s die zich ermee bemoeien…
Onze overtuiging - op basis van ervaring - is om overzichtelijk en klein te starten en te werken in deelprojecten. In de basis dient je nieuwe website minimaal beter te zijn dan de bestaande. Begin daarom altijd met de basisvraag wat daar minimaal voor nodig is. Zet deze functionaliteiten op een lijstje en noteer de rest op je wishlist - die je parkeert voor later. Deze basis werk je samen met je webbouwer annex marketingclub uit in een projectplan en -planning. Gezien de overzichtelijke structuur is de weg naar livegang strak geplaveid.
Nadat de basis is gelanceerd, kun je deze gaan meten en analyseren én hierover het gesprek aangaan met klanten en prospects. Dit levert zoveel nieuwe praktijkinzichten op. Conclusies die je, toen je aan de start stond van de redesign, niet had bedacht. Vanaf nu ga je aan de slag met kleine behapbare projecten waar bezoekers echt om staan te springen. Denk aan een blogsectie, pillarpage of next level content, zoals bijvoorbeeld een online calculator tool. Je leest meer over next level content in een blog die ik schreef over dit onderwerp.
Je schakelt vliegensvlug met je webpartij en deze is in staat snel te leveren en te lanceren. Je stelt bij en werkt aan een volgend project. Dit is een fantastische manier van werken, doordat je site in beweging blijft. De organisatie ziet dat er iets gebeurt en verandert, mede doordat je tussendoor je bevindingen - met veel enthousiasme - presenteert!
Ik pleit voor korte webtrajecten, in plaats van lange. Hierdoor blijven alle betrokkenen enthousiast en ontwikkel je door op basis van dat wat je leert in de praktijk. Je houdt hierbij budget over voor het verder uitbouwen van je website op basis van je online marketingstrategie.
Mijn advies: ga snel live met een ‘kleine’ website en werk stapsgewijs aan een groots platform waar de klant centraal stelt. Zo werk je altijd binnen de planning en budget. Zonder hoofdpijn en frustratie. Heb je hulp hierbij nodig?