Lead generatie via je website in vijf simpele stappen
? min read
Je website: een plaatje om te zien, alleen jammer dat er weinig interactie is met je markt. Met wat klikken in Analytics zie je dat er wel iets gebeurt, maar wat precies is een raadsel. Simpel feit is wel dat prospects niet aan je digitale deur staan te bonken om klant te worden. Believe us, dat kan anders! In dit artikel tips om van je website een platform te maken waar nieuwe klanten verliefd op je worden.
Love is in the air
Je website is een efficiënte uitvalsbasis om nieuwe relaties op te bouwen en uit te diepen. Veel van je klanten bevinden zich online en zoeken naar antwoorden op hun vraagstukken. Online leads genereren, met je website als basis, kost vaak minder geld en tijd dan via de traditionele manieren van leadgeneratie. Om je kans van online slagen te vergroten zet je de sleutelwoorden van digitale matchmaking: ‘aantrekkingskracht en oprechte aandacht’ centraal. In onderstaande vijf stappen leg ik uit hoe.
Stap 1. Strategie bepalen
Het wordt o zo vaak vergeten, maar een plan is in het digitale speelveld onontkomelijk. Om te scoren in het digitale speelveld is het begrijpen van de spelregels van internet cruciaal. En het vertalen daarvan naar een duidelijke inbound marketing strategie en het stellen van (SMART) doelen is onontbeerlijk. Het bepalen van dé ultieme strategie is je vertrekpunt, waarbij focus het sleutelwoord is. In dit plan bepaal je je SMART-doelstellingen én, het belangrijkste van alles, je doelgroep. Onderzoek en omschrijf je gewenste online publiek - al dan niet aan de hand van buyer persona’s.
Stap 2. Je website op orde
Het is belangrijk dat je website klaar is voor de ultieme matchmaking. Hiervoor dient deze niet alleen te voldoen aan de verwachtingen van je doelgroep, maar ook aan de spelregels van Google. Binnen de Google ranking factoren staan er veel in relatie tot je website. De belangrijkste aandachtspunten zijn wel: de mobiele vriendelijkheid van je site, up-to-date beveiligingscertificaten, content die je hierop publiceert en het belang van het werken met een erkend Content Management Systeem (CMS), zoals Umbraco of Wordpress. Met een dergelijk systeem voldoe je sneller aan de regels voor organische vindbaarheid en is je site technisch goed opgebouwd.
Stap 3. Bepaal kanalen
Tijdens het bepalen van je strategie heb je een gedegen doelgroeponderzoek verricht. Je hebt een beter beeld van de ‘pijnen’ van je prospects en weet min of meer waar zij zich online begeven. Er zijn diverse kanalen te definiëren om gevonden te worden. Denk aan Google AdWords (betaald adverteren), organische vindbaarheid (niet betaald gevonden worden via zoekmachines op basis van redactionele inhoud), affiliate marketing , pers en media en via social media: LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. En laat los dat je nu al alles met zekerheid moet weten. Begin met een aantal kanalen. Zie wat er gebeurt. Meet, experimenteer en stuur weer bij. Het gedrag van je doelgroep verandert voortdurend, net als je online speelveld. Ben en blijf flexibel en speel het spelletje mee.
Stap 4. Knallers van content items creëren
Mensen zijn blind geworden voor reclame. Ze verwachten steeds meer content in voor hen relevante context. In deze fase word je een soort uitgever. Je gaat jezelf laten zien met verhalen die relevant zijn. Je lokt je doelgroep via social media naar jouw landingspage en zet je ze met call to actions aan tot de volgende fase. Ze worden fan. Een zoektermenonderzoek kan helpen om de onderwerpen te bepalen. En denk hierbij niet direct alleen in blogs. Ook video’s, infographics, checklists, cartoons en bijvoorbeeld whitepapers zijn perfect in te zetten als content-items.
Stap 5. Leren en bijsturen
Al het bovenstaande, dus het bepalen van je strategie, doelgroep, kanalen, content typen en acties om je site op en top te krijgen, verwerk je in een plan. Ben je bewust dat ‘online versieren’ een continu proces is waar je bovenop moet zitten. Je doet het er niet even bij. Het is aan te raden een partner te vinden die je helpt om creativiteit met technologie samen te brengen. Die je ondersteunt met duidelijke en leesbare rapportages en helpt bij het bedenken van content. Zoek een partner aan je zijde die jouw liefde voor online marketing verder laat groeien. Doe het samen, dan wordt het niet alleen beter behapbaar, maar ook stukken leuker.
Succes met online matchmaking!