Een continue stroom aan leads genereren met next level content
? min read
Blogs, how to video’s, whitepapers en infographics zijn uitstekende manieren om in contact te komen en te blijven met je doelgroep. Ze geven tijdens publicatie een boost aan je naamsbekendheid en zorgen er in de toekomst voor dat je op een bepaald onderwerp gevonden wordt. Om echt boven te maaiveld uit te steken, attendeer ik je op next level content; interactieve content items, waarmee je meer én gedurende een langere tijd leads genereert.
Content als leadgeneratie tool
In deze tijd, waarbij het online knokken is voor wat onverdeelde aandacht van je publiek, spelen impact en engagement een steeds grotere rol. Met de ‘platte’ varianten van content, denk aan artikelen, video’s en trendrapporten, zorg je éénmalig voor aandacht. Communiceer je structureel met deze vormen van content, dan sta je na verloop van tijd echt wel op het netvlies van je doelgroep gebrand. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je deze aanpak combineert met next level content? Dan sta je voortdurend in de spotlights en wordt je website een ware leadgeneratie tool.
Wat is next level content?
Next level content is content die gebaseerd is op een specifieke pijn van je doelgroep. Next level content scharen wij onder ‘webtools’. Geen ‘platte’ content die je leest (artikelen) of bekijkt (video’s), maar een interactieve applicatie. Denk aan een vergelijker, kieswijzer, planner of calculator. Belangrijk bij dit type content - eigenlijk bij alle content - is om gebruik te maken van buyer persona’s, en te bedenken hoe jouw tool helpt bij het oplossen van een probleem.
Het mooie hiervan is, dat je deze next level content kunt baseren op bestaande of nog te schrijven ‘platte’ content. Schrijf eens over verschillende fasen in bijvoorbeeld een bouwproces, per fase één blog. Maak hiervan niet alleen een whitepaper, maar ook een tool waarbij je als online bezoeker, aan de hand van een aantal vragen, kunt zien in welke fase jij je bevindt én waarna je gratis advies ontvangt om in de volgende fase te komen.
Voorbeelden next level content
Philips verlichtingsplan
Voor Philips hebben wij een tool ontwikkeld waarmee consumenten hun eigen verlichtingsplan kunnen maken - de eenvoudige verlichtingsplanner. Consumenten worden stap-voor-stap begeleid in het opstellen van een verlichtingsplan en ontvangen waardevolle tips van verlichtingsontwerpers van Philips. Wanneer dit plan af is kan de catalogus van Philips bekeken worden welke producten van Philips passen binnen dit opgestelde lichtplan. Het doel van deze tool is consumenten activeren en bewust maken van het nut van een verlichtingsplan - en uiteindelijk dat consumenten Philips als oplossing zien voor hun probleem en hun verlichting bij Philips kopen. Dankzij deze tool wordt Philips makkelijk gevonden wanneer er gezocht wordt naar een verlichtingsplan en stromen er al een paar jaar (!) leads binnen.
IT-Kieswijzer
Of neem de IT-Kieswijzer van L-IME. Hier vergelijken juridische kantoren, aan de hand van uiteenlopende criteria, softwarepakketten met elkaar. L-IME heeft hiermee nationaal en internationaal hoge ogen gegooid en profiteert nu van een stijgende groei in naamsbekendheid en offerte-aanvragen.
Meer lezen over online marketing voor de advocatuur? Lees het hier.
Eindeloze mogelijkheden
De mogelijkheden van next level content zijn enorm divers. Het kan bijvoorbeeld ook een calculator zijn om te berekenen hoeveel vierkante meter hekwerk je nodig hebt óf een offertetool. Het zijn allemaal tools om informatie te vergaren, binding te krijgen met je bezoekers en leads te genereren. Je gaat samen met de bezoekers aan de slag met een vraagstuk. Je geeft ze, in ruil voor een e-mailadres en persoonlijke data, antwoorden en verzamelt zelf nieuwe gegevens en inzichten. Prospects zitten nu in je ‘funnel’, waardoor je ze eenvoudig - en geheel legaal - kunt blijven voorzien van informatie.
Vergroot je vindbaarheid in Google
Behalve dat er een continue stroom aan leads binnenstroomt zijn er nog vele voordelen aan next level content. Je vindbaarheid voor Google wordt vergroot door verschillende factoren. Omdat Google ziet dat jouw content relevant is en dat deze content mensen met een vergelijkbaar probleem help, zal je tool hoger in de zoekresultaten belanden. Daarnaast brengen bezoekers meer tijd op je pagina door, dit is ook een positief signaal voor Google. Omdat next level content meer impact heeft, zorgt het voor meer likes en shares. Je raadt het al - ook een signaal voor Google om te zien dat jouw content belangrijk is en dus hoog in de zoekresultaten moet verschijnen. Je kunt dus wel spreken van een win-win-win-win- en ga zo maar door situatie.
Inbound marketing gedachte
Dit type content past geweldig bij een inbound marketing gedachte. Je trekt met deze interactieve content nieuwe klanten aan, door in een bepaalde fase van de klantreis de helpende hand toe te steken. Je richt je met hoogwaardige content op het verhogen van traffic en je organische zichtbaarheid. Niet door te schreeuwen om aandacht, maar om publiek te verleiden met superrelevante content.
Wil je of ben je aan de slag met marketing automation (het automatiseren van marketingprocessen) dan is next level content dé manier om leads aan te trekken en te converteren. Je krijgt niet alleen e-mailadressen, waarna je leads kunt blijven voorzien van content, maar ontvangt ook persoonlijke data én de bezoekers blijven komen. Hoe cool is dat?
Wil je vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden van next level content voor jouw organisatie? Wij zijn reuze benieuwd naar welke next level content we kunnen bedenken die aansluit bij jouw organisatie, jij ook?