Skip to content

Leadgeneratie is weggegooid geld!

? min read

Dat was wel een pakkende clickbait titel, toch? Leadgeneratie blijft namelijk effectief... Maar wel met een hele dikke 'maar'.

Het valt ons regelmatig op dat onze klanten denken dat ze direct een effectieve leadcampagne kunnen starten door simpelweg een aantrekkelijke whitepaper aan te bieden. Vervolgens verwachten zij dat het CRM zich automatisch vult met potentiële klanten. Helaas is die tijd voorbij. In dit blog leg ik uit wat je wel en vooral ook niet moet doen en kunt verwachten.

Wat is B2B leadgeneratie?

B2B leadgeneratie is het proces van het aantrekken en aanspreken van potentiële zakelijke klanten, met als doel hen te converteren naar betalende klanten. Het draait om het identificeren van geïnteresseerde organisaties en het verzamelen van hun contactgegevens, zodat je ze kunt benaderen met relevante marketingboodschappen specifiek gericht op zakelijke behoeften.

Deze vorm van leadgeneratie is essentieel voor het vergroten van de naamsbekendheid binnen de zakelijke markt, het bereiken van een specifieker publiek en het genereren van waardevolle informatie over je zakelijke doelgroep voor het optimaliseren van je marketingstrategieën. Dit vergroot de kans op verkoop en groei van je bedrijf binnen de B2B-sector.

Geld verspillen aan leadgeneratie

Er heersen enkele misvattingen over leadgeneratie die we graag willen verhelderen. Te vaak zien we dat veel van onze klanten die hun digitale aanwezigheid optimaliseren meteen willen starten met 'leadcampagnes' en direct resultaat verwachten met een volle salesfunnel. Iets over het behalen van snelle resultaten en het leveren van kwalitatieve content, nietwaar?

Binnen de inbound marketing strategie die wij hanteren voor onze klanten is dit zeker een bewezen aanpak, maar het moet wel op een stevig fundament rusten. Helaas merken we maar al te vaak dat er enkele belangrijke struikelblokken zijn:

  • Er is een gebrek aan hoogwaardige content
  • De website wordt niet goed gevonden vanwege verschillende redenen
  • Het bedrijf en de website missen online autoriteit
  • Dit leidt tot een tekort aan (organisch) verkeer naar de website

En als dit niet op orde is, dan is leadgeneratie inderdaad een verspilling van geld en moeite!

Vereisten voordat je aan de slag gaat met een B2B lead campagne

In de zakelijke wereld is het net als het opbouwen van een relatie. Je krijgt niet zomaar een telefoonnummer zonder eerst een connectie te maken, en zonder vertrouwen zal die eerste ontmoeting niet plaatsvinden. Dit concept staat bekend als het 'Know, like, trust' principe en is van toepassing op jouw potentiële zakelijke klanten. Om hen beter te leren kennen, is het essentieel om je te richten op het volgende:

Autoriteit

Voordat je begint met leadgeneratie, is het van groot belang dat je als bedrijf een sterke online aanwezigheid opbouwt. Dit betekent dat je website en sociale mediakanalen bekendheid, bereik en autoriteit moeten hebben om succesvol te zijn in het aantrekken van potentiële klanten. Deze elementen vormen de stevige basis die nodig is voor een succesvolle aanpak.

Waardevolle content

Er is een overvloed aan whitepapers, downloads en meer op het internet. Het is essentieel dat je echt iets unieks te bieden hebt, zonder dat het een verkooppraatje wordt. 'Wij van WC-eend' pikt niemand meer.

Duidelijke boodschap

Een duidelijke propositie en boodschap van jouw diensten op de website zijn van cruciaal belang. Het moet iets zijn waar mensen echt naar uitkijken, zonder dat het aanvoelt als een verkooppraatje. Het is essentieel om iets unieks te bieden dat de interesse van potentiële klanten prikkelt.

Samenwerking marketing en sales

Een goedwerkend verkoopteam is essentieel. Zorg dat er zo vroeg mogelijk contact wordt gelegd. Een nauwe samenwerking tussen marketing en sales is onmisbaar. Het is cruciaal dat beide teams goed op elkaar zijn afgestemd en samenwerken om de leadgeneratie strategie succesvol uit te voeren. Een gezamenlijke aanpak is essentieel voor het behalen van succes in leadgeneratie door regelmatige communicatie, het stellen van doelen en het analyseren van resultaten tussen marketing en sales.

Hoe je kunt bepalen of je klaar bent voor het genereren van leads

Voordat je begint met het genereren van leads, is het belangrijk om te bepalen of je er klaar voor bent. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  1. Ken je jouw doelgroep goed en begrijp je wat ze nodig hebben? Heb je een boodschap die hier perfect op aansluit?
  2. Heb je een duidelijk doel voor ogen met betrekking tot leadgeneratie?
  3. Heb je de juiste tools en systemen in plaats om leads te tracken en op te volgen?
  4. Heb je voldoende waardevolle content om potentiële klanten aan te trekken?
  5. Heeft jouw website een sterke positie en autoriteit in de online wereld?
  6. Weet je hoe bezoekers zich op jouw website bewegen en op welk punt ze afhaken?
  7. Werken jouw marketing- en salesafdeling goed samen om leads te genereren en op te volgen?

Als je deze vragen met 'ja' kunt beantwoorden, ben je klaar om te starten met het genereren van leads en het implementeren van de strategieën die in deze blogpost worden besproken.

Ons advies voordat je start met leadgeneratie

Voordat je start met het genereren van leads, raden we aan om eerst een proof of concept te ontwikkelen. Zorg ervoor dat je voldoende inzicht hebt verzameld, zodat je geen geld verspilt. 

Wij adviseren om HubSpot (starter) te implementeren en te beginnen met het meten en analyseren van waardevolle rapporten, leg je een sterke basis voor je online aanwezigheid en leadgeneratie strategie. HubSpot is een krachtige tool die je helpt bij het tracken van leads, analyseren van gedrag en versturen van gepersonaliseerde marketingboodschappen. Met functies zoals lead scoring en marketing automation optimaliseer je je leadgeneratie strategie voor meer succes.

Onze laatste stap is om je te laten begeleiden en advies te laten geven bij het gereedmaken van je digitale aanwezigheid voor je eerste leadcampagne, zodat deze niet alleen effectief en succesvol zal zijn, maar ook geen verspilling van geld zal zijn.

Strategieën voor het genereren van leads

Zodra je klaar bent om leads te genereren, is het verstandig om contentmarketing in te zetten als een krachtige strategie. Door het creëren van waardevolle en relevante content, zoals blogposts, e-books, video's en infographics, trek je potentiële klanten aan en prikkel je hun interesse. Contentmarketing helpt om potentiële klanten te informeren, inspireren en overtuigen, waardoor vertrouwen wordt opgebouwd en je jezelf als expert profileert. Dit vergroot de kans op het genereren van leads en het behalen van succes in je strategie.

E-mailmarketing speelt een cruciale rol in leadgeneratie en nurturing. Door het delen van op maat gemaakte inhoud en het gebruik van automatiseringstools, kun je leads kwalificeren, zodat je salesteam alleen met echt geïnteresseerde contacten aan de slag gaat.

Het optimaliseren van je website voor leadgeneratie is cruciaal, door een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke ervaring te bieden, waardevolle content aan te bieden en call-to-action knoppen en landingspagina's te gebruiken. Het optimaliseren voor zoekmachines vergroot de kans op succesvolle leadgeneratie.


Normaal gesproken zouden we hier allerlei call-to-actions en formulieren voor whitepapers plaatsen, maar laten we dat nu eens niet doen.

Als je na het lezen nog meer wilt weten over onze aanpak, maak dan een afspraak. Dan komen wij je helpen. Misschien nemen we wel worstenbroodjes mee.

Bouke Kremers
Bouke Kremers

Update: 14 mrt 2024

Datum: 13 mrt 2024