Let op: Google algoritme update!

Google heeft aangekondigd om vanaf 2021 het algoritme aan te passen door de gebruikservaring mee te laten wegen als ranking factor voor de zoekresultaten. In dit artikel lees je wat deze update inhoudt en hoe je ervoor kan zorgen dat je optimaal voorbereid bent hierop, zodat je website hoog in de zoekresultaten komt of de hoge positie behoudt.  

Wat verandert er aan het Google algoritme?

Vanaf 2021 gaat Google de gebruikservaring van een website meenemen in het algoritme. Dit houdt in hoe gebruikers de interactie met een website ervaren. Een goede ervaring met verschillende webbrowsers en op verschillende apparaten zoals laptop, tablet en mobiel wordt hierdoor nog belangrijker.

 

Hoe zorg je voor een goede gebruikservaring?

 

1. Website snelheid

Hoe sneller de website geladen is, hoe beter de gebruikservaring. Voor zowel desktop als mobiel is het aan te raden om een laadtijd onder de drie seconden te hebben. Wil je weten hoe goed jouw website scoort? Meet het hier:

Test hier jouw website

 

2. Links

Zorg ervoor dat alle links op je website werken en dat ze linken naar de juiste pagina. Wanneer je een knop hebt die naar een niet werkende pagina hebt, gaat Google je hierop afrekenen en zul je zakken in de zoekresultaten.

 

3. Concurrentie analyse

In de concurrentiestrijd voor de nummer één positie in de zoekresultaten van Google kan het raadzaam zijn om naar je eigen website eens goed onder de loep te nemen, het ook verstandig zijn om te kijken hoe je concurrenten het doen. Wat doen zij goed op het gebied van gebruiksvriendelijkheid waar jij nog iets van kunt leren? 

 

4. Maak heatmaps van je website

Met heatmaps kun je eenvoudig zien hoe je website gebruikt wordt en waar mogelijke gebruikersissues zitten. Met Hotjar kun je gratis tot drie pagina’s analyseren, dus start met de best bezochte pagina’s. Op de heatmap zie je waar geklikt wordt op de pagina, waar met de muis overheen bewogen wordt en tot waar gescrold wordt. Deze informatie kan je super nuttige inzichten bieden.

Dit ziet er bij ons bijvoorbeeld zo uit:

 

Screenshot-homepage-webwonders-heatmap

 

De update

De update in 2021 klinkt nog ver weg, maar Google heeft niet voor niets deze aankondiging al op tijd geplaatst. Ervoor zorgen dat je gebruikerservaring in orde is heb je namelijk niet 1-2-3 gefixt, dit kost tijd. 

Uiteraard doe je deze moeite niet alleen om Google tevreden te houden, het doel is om een zo goed en probleemloze ervaring te bieden op je website aan je klanten. 

Zet 'm op! Heb je hulp nodig? Vraag het ons gerust. 

Auteur Lotte Scheepers on Sep 17, 2020 1:16:09 PM

Onderwerpen: SEO, Online Marketing