7 tijdbesparende online marketing tips voor drukke marketeers

Geen tijd, maar wel een online marketingstrategie die staat te springen om wat welverdiende aandacht? Reken direct af met de welbekende sluipmoordenaar van marketeers: tijd. Gebruik deze gouden praktijktips, waaronder een paar superhandige tools.

7-tijdbesparende-online-marketing-tips-voor-drukke-marketeers

Online marketing staat hoog op de agenda van hedendaagse marketeers. Jezelf origineel profileren in het online speelveld biedt nieuwe kansen. Helaas kent het uitvoeren van een doordachte online marketingstrategie of  ook één natuurlijke vijand: tijd. Na het lezen van deze blog weet je hoe je eenvoudig tijd creëert om zonder stress je online marketingactiviteiten vorm te geven.

Tip #1: buyer persona en customer journey in beeld

Een succesvolle online marketingstrategie staat of valt met de voorbereiding; het leren kennen van je (potentiële) klanten. Hoe meer inzicht je hebt in hun ‘pijnen’ en de vragen waarmee zij rondlopen des te makkelijker is het om hierop met goede content in te spelen.

Weet je waar je klant zich wanneer en met welk doel online begeeft - kortom, wat hij zoekt op welk moment - des te eenvoudiger stel je jouw marketingkanalen en campagnes hierop af. En ja, we moeten het even zeggen, deze voorbereiding in de vorm van het maken van buyer personas en het in kaart brengen van de klantreis kost kruim, maar gaat je o zo veel tijd opleveren. Neem vooral een partij in de arm die je hierbij helpt en werk uit handen neemt; timesavertje!

 Download buyer persona template

 

Tip #2: maak een content kalender

Een planning zorgt voor structurele motivatie. Het geeft rust en overzicht te weten wat je wanneer wilt communiceren en welke collega verantwoordelijk is. En ja, uiteraard mag er nog ad hoc gecommuniceerd worden als dat nodig is, maar een leidraad werkt stimulerend.

Een content kalender gebruik je als basis voor acties en planning, maar ook als gespreksstof tijdens de periodieke meeting met betrokken collega’s of om te rapporteren aan het management. Zorg voor een content kalender op het niveau dat bij je organisatie past. Begin klein, zorg voor meetbare successen en pleit met mooie resultaten voor meer budget en resources. En om jou tijd te besparen hebben wij al een template content kalender voor je klaarstaan!

 

Tip #3: de juiste tools

Je hebt minimaal een blogsectie op je website nodig om content te publiceren. Daarbovenop zijn tools om je resultaat te meten en bij te sturen, zoals Google Analytics, onontbeerlijk. Wordt de rol van online marketing groter binnen je marketinginspanningen en -budget dan is het raadzaam uit te kijken naar goede marketingsoftware. Denk aan HubSpot, waarmee je jouw content en campagnes publiceert en automatiseert volgens de inbound marketing methode. Een automation tool zoals HubSpot bespaart je uiteindelijk veel tijd en biedt je interessante inzichten.

 social-media-planner

Automatiseren en monitoren van social media publicaties in HubSpot 

Tip #4: automatiseer social posts

Deze tip werkt niet voor iedereen, maar biedt wel veel marketeers uitkomst om social media post klaar te zetten, vooruit te plannen. Zeker als je meerdere accounts beheert zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest en Instagram is het posten van berichten lastig managen. Programma’s die je helpen structuur aan te brengen en overzicht te houden zijn (onder andere) Hootsuite, Buffer en Tweetdeck.

 

Tip #5: plan vaste momenten

De beste manier om efficiënt en effectief te werken is om vaste momenten te plannen voor je online marketingactiviteiten. Blok die tijd ruim in je agenda en plan vooruit, bij voorkeur zoveel mogelijk op dezelfde dagen. Wat bij mij werkt is twee tot drie keer in de week een uur eerder opstaan. Dat vergt enige discipline, maar die tijd kun je gebruiken voor je online marketingactiviteiten. Gewoon thuis achter de laptop terwijl de rest nog slaapt of op kantoor, ruim voordat je collega’s binnenstormen. Belangrijk is dat je de momenten pakt die voor jou werken.

Blok ook eens twee keer per maand een hele dag voor het genereren van content. Een hele dag werken aan twee, drie of misschien wel vier korte blogs zorgt voor focus - zorg dan wel voor minimale afleiding in de vorm van collega’s, social media etc. Op die manier genereer je zo minimaal vijf content items per maand!

 

Tip #6: altijd notities bij de hand

Je kent het vast, ideeën die op de raarste momenten opkomen en weer verdwenen zijn zodra je de mogelijkheid hebt ze op het schrijven. Bij mij is dat vaak in bed of onder de douche - of op het schoolplein, ook zo onhandig. Zorg daarom dat je altijd de telefoon bij de hand hebt met een notitieprogramma op je hoofdscherm. Zelf gebruik ik de standaard “notities” van de IPhone, maar een app zoals Evernote werkt ook uitstekend. Maak een notitie ‘ideeën’ aan en zet daar alles in wat in je opkomt. Zo vergeet je nooit meer iets en hoef je geen extra tijd te stoppen in het bedenken van content en campagnes. Dus, ik zeg: faciliteer je brein om er het maximale uit te halen!

 

Tip #7: besteed uit dat werk

Te druk zijn werkt niet motiverend voor je creativiteit. Daar is ruimte in je hoofd voor nodig. Of het nu gaat om het schrijven van content zoals blogs, het interviewen van klanten voor cases of het bedenken van een originele campagne, besteed het eens uit! We horen zo vaak een zucht van verlichting als klanten worden voorzien van relevante blogs, prikkelende content items en verrassende campagnes.

Heb je nog vragen of kun je wel wat hulp gebruiken? Lees in dit blog hoe je aan originele content komt.



Geplaatst door Thijs van Traa op Nov 1, 2018 10:39:59 AM
Thijs van Traa

Onderwerpen: Marketing, Lead generatie

Benieuwd naar de groeikansen voor jouw bedrijf?