Skip to content

De 5 benodigdheden voor een succesvolle B2B inbound marketing strategie

? min read

Bij Webwonders hebben we het vaak over een goede inbound marketing strategie. Inbound marketing is een strategie waarbij je ervoor zorgt dat klanten je kunnen vinden op het moment dat zij je nodig hebben, zodat je ze kunt helpen slimme, weloverwogen keuzes te maken. Dit doe je door het aanbieden van de juiste content op het juiste moment. aan de juiste persoon. Wat heb je hiervoor nodig? In dit artikel leg ik uit wat de vijf basis benodigdheden voor een inbound marketing strategie zijn. 

1. Contacten

Een contact kan iedereen zijn waar je bedrijf aan verkoopt, mee samenwerkt of in dienst heeft. Dit zijn de mensen waar je waarde voor toevoegt, en zij helpen je in ruil daarvoor met de groei van je bedrijf. Je contacten zijn de kern van je inbound marketing inspanningen. Daarom is het van belang om te zorgen dat je contacten database up-to-date is. 

website-bouw

Contacten zijn niet alleen namen en contactgegevens, maar individuen met wie je een relatie aan het opbouwen bent. Verzamel informatie over je contacten, zodat je ze kunt segmenteren op relevante onderwerpen. Een sterke contacten database is essentieel om je bedrijf te laten groeien.

 

2. Buyer personas

Voor een sterke inbound marketing strategie wil je weten wie je probeert te bereiken. Wanneer je veel traffic naar je site krijgt, maar niet de juiste personen, helpt dit niet bij je groei. Je wilt je richten op de mensen die het meest waarschijnlijk leads zullen worden en uiteindelijk klant. Wie zijn de juiste mensen?

Dit zijn je ideale klanten, oftewel je buyer personas. Een buyer persona is een fictieve en algemene omschrijving van je ideale klant met gegevens zoals demografie, gedrag, motivatie en doelen. Je buyer personas kun je zien als de lijm die alle aspecten van de inbound marketing strategie samenhoudt. Om je op weg te helpen bieden we een template aan zodat je alle essentiële informatie hiervoor op een rijtje hebt, en je precies weet op wie je je moet richten. 

Download buyer persona template

 

 

3. Buyer’s journey

Nu je weet wie je wilt bereiken is de volgende stap weten wat je ideale klanten willen zien. En nog belangrijker, op welk moment ze wat willen zien. De buyer’s journey is het actieve onderzoeksproces waar iemand doorheen gaat voorafgaand aan een aankoop. Elke interactie met jouw organisatie moet afgestemd zijn op waar iemand zich in de buyer's journey bevindt. De buyer’s journey bestaat uit drie fases:

1. Awareness (bewustwording)

Prospect ervaart een probleem en doet onderzoek om het probleem beter te begrijpen. De prospect is in deze fase misschien nog niet bewust van jouw bedrijf, maar er slechts bewust van dat ze een probleem hebben.

 

2. Consideration (overweging)

Prospect doet actief onderzoek en bekijkt alle methoden of benaderingen om het probleem op te lossen.

 

3. Decision (beslissing)

Prospect heeft een strategie voor de oplossing voor het probleem gekozen. Ze zijn op zoek naar bevestiging dat hun keuze is de juiste keus. Ze willen bevestiging dat wanneer ze de keuze maken het probleem is opgelost.

Buyers-journey

 

Breng in kaart hoe jouw ideale klantenreis eruit ziet, dan kun je verder met het volgende fundamentele onderdeel van de inbound marketing strategie.

 

4. Content

De content is een belangrijk onderdeel van de inbound marketing strategie. Je content moet ervoor zorgen dat het de juiste mensen naar je site trekt, dat je ze voorziet van de juiste informatie en dat ze uiteindelijk klant willen worden. 

Webwonders-content-marketingDaarom is het van belang om opmerkelijke, op maat gemaakte content te creëren die aansluit bij de fase van de buyer's journey waarin je klant zich bevindt. In deze blog gaan we dieper in op wat voor een content je op welk moment aan kunt bieden.

Om gemotiveerd te blijven voor het creëren van content helpt een planning. Een content kalender is hiervoor een handig hulpmiddel. Wij hebben een handig template opgesteld waarmee je direct aan de slag kunt.

Download contentkalender

 

 

5. Doelen

Het laatste benodigde voor een inbound marketing strategie zijn doelen, zodat je het succes van je inspanningen kan meten. Stel doelen waarmee je kunt zien dat je marketing activiteiten je bedrijf helpen met het behalen van de cijfers en of je bedrijf groeit. Zorg hierbij dat je een startpunt hebt zodat je weet wat je uitgangspunt is. Doelen verschillen en zijn afhankelijk van wat jij wilt bereiken met je marketing inspanningen. Het helpt om je doelen SMART te formuleren:

  • SpecifiekWebwonders-buyer-persona-1
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

 

Met deze vijf fundamenten bouw je een basis voor een succesvolle inbound marketing strategie. Zet hem op!

Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder.

Thijs van Traa
Thijs van Traa

Update: 22 jun 2020

Datum: 22 jun 2020