Een marketingbureau kiezen: waar let je op? Drie tips
? min read
Je hebt gekozen om je marketing uit te besteden en kiest ervoor een marketingbureau in te schakelen. Alleen, hoe kies je uit de vele marketingbureaus het bureau dat écht bij jou en je hulpvraag past? Geen makkelijke opgave, kunnen we je vertellen. Met deze tips wordt het kiezen van een marketingbureau een stuk makkelijker. Inclusief acht vragen die je echt niet moet vergeten te stellen tijdens het selectieproces.
Wat voor type marketingbureau zoek ik?
De eerste stap is om te ontdekken wat voor type bureau bij je past. Hiervoor begin je met het omschrijven van je behoeften. In ons whitepaper ‘Online marketing voor B2B bedrijven’ vind je een overzicht van de werkzaamheden van de marketingactiviteiten van een eigentijds bedrijf. Hieruit haal je vast inspiratie om je eigen behoefte te formuleren. Daarna kun je jezelf de vraag stellen: ‘Wat gebeurt er als we niks doen? Waar staan we dan over een jaar?’ Door op die manier naar de echte behoefte te zoeken, kom je er sneller achter of je bijvoorbeeld:
- meer social presence wil;
- je positionering verder moet uitdenken;
- internationale bekendheid wilt;
- dikke B2B lead campagnes wil draaien;
- leads via je website wilt;
- betere zichtbaarheid bij potentiële klanten wil creëren.
Hup, op zoek naar bureaus
Je hebt je hulpvraag duidelijk en het is tijd om op ontdekkingsreis te gaan. Je zult zien dat je, als je niet oppast, snel verstrikt raakt in de wirwar van bureaus: B2B inbound marketingbureaus, online marketingbureaus, branding agencies, reclamebureaus, social media bureaus, marketing consultants, strategisch marketingbureaus etc. Laat je niet gek maken. Je hebt je hulpvraag duidelijk en weet wat je zoekt toch? Ben je een B2B bedrijf, dan kun je de B2C bureaus links laten liggen. Wil je eerst werken aan je merk en positionering, kies dan voor een bureau met meer ervaring in de hoek van branding. Denk ook na wat voor type bureau je zoekt; een lokaal bedrijf dat jouw taal spreekt of een agency dat haar strepen internationaal heeft verdiend? Een prestigieus kantoor of een kleiner bureau met korte lijnen en een lager uurtarief?
Longlist naar shortlist
Mijn advies is om te starten in je netwerk. Informeer bij vergelijkbare bedrijven hoe zij hun marketingstrategie hebben ingekleed. Plaats een oproep op LinkedIn of binnen een netwerkvereniging. Vervolgens neem je een kijkje op internet en onderzoek welke partijen jou aanspreken. Van alle potentiële marketingbureaus maak je een longlist. Zorg dat hier niet meer dan tien bureaus opstaan. Onderzoek, via deskresearch, of deze bureaus - op basis van jouw behoeftenlijst - door jouw eerste screening komen. Kijk naar het aanbod en zoek naar referenties. Deze strooptocht leidt vanzelf tot een behapbare shortlist van maximaal vijf bureaus.
Afhankelijk van het exacte aantal op je shortlist kun je ervoor kiezen om bureaus persoonlijk uit te nodigen, om eerst een belrondje te organiseren of om korte online kennismakingen in te plannen. Hier probeer je te achterhalen wat voor type bureau het is, hoe deze bureaus de marketingdoelstellingen van opdrachtgevers behalen en uiteraard; of de klik er is.
Het maken van een keuze voor een marketingbureau
Nodig uiteindelijk zo’n twee, drie bureaus uit voor een persoonlijke kennismaking of presentatie. Persoonlijk adviseer ik altijd om bij de bureaus langs gaan. Op die manier krijg je direct een gevoel van de DNA van het bureau, het team etc. Tijdens deze afspraak ga je dieper op de stof in, kun je vragen naar voorbeelden, manier van werken etc. Hieronder een paar cruciale vragen die je niet moet vergeten te stellen tijdens dit gesprek.
Welke vragen moet je niet vergeten te stellen?
- Noem eens drie voorbeelden van vergelijkbare cases en de resultaten?
- Kan ik contact opnemen met deze referenties?
- Kan ik kennismaken met het team dat eventueel voor / met me gaat werken?
- Hoe ziet het proces, jullie aanpak eruit?
- Hoe evalueren jullie de werkzaamheden?
- Met welke marketingtools werken jullie? Hebben deze tools consequenties voor mijn bedrijf, qua kosten en inrichting van het werkproces?
- Wie is mijn contactpersoon als de opdracht valt en waar ligt de regie?
- En uiteraard: waar moet ik aan denken qua kosten en welke kostenstructuur hanteren jullie?
Op basis van deze tips en vragen vertrouwen wij erop dat jij weloverwogen een keuze maakt voor een marketingbureau.