Skip to content

Starten met inbound marketing en hardlopen: de 7 overeenkomsten

? min read

online-marketing-is-net-hardlopen

Hardlopen en inbound marketing; je zou het niet zeggen, maar het kent verdomd veel overeenkomsten. Het is peentjes zweten alvorens je resultaat ziet en er is altijd wel een reden om het uit te stellen. Maar o wat geeft het een voldaan gevoel als het wel lukt. Deze zeven overeenkomsten helpen je om met een glimlach op je gezicht aan de slag te gaan.

online-marketing-is-net-hardlopen

1. Inbound marketing is duursport

Weet waar je aan begint. Het uitdenken van een inbound marketingstrategie helpt daarbij. Dit verplicht je tot nadenken over het waarom. Maar ook over hoe goed je je doelgroep kent en wat je (potentiële) klant precies wil horen. Je hebt een lange adem nodig om met inbound marketing succes te boeken. Het betreft een lange termijn strategie die gaat om het helpen van je doelgroep. Het kost kruim om je bedrijf te positioneren, je publiek te vergroten en om de juiste content voor de juiste kanalen te vinden. Inbound marketing draait om structuur en tijd. Om budget en doorzettingsvermogen. Houd daarom rekening met vier tot zes maanden alvorens je resultaat gaat zien. Ben je in staat je inzet vast te houden dan gaat het aantal leads vanaf dan in een stijgende lijn omhoog.  

Lees hier onze blog over hoe je aan content komt, inclusief een gratis buyer persona template.

 

2. De juiste verwachtingen scheppen

Verwachtingsmanagement speelt bij het succes van inbound marketing een grote rol. Zoals je voor je eerste marathon je training afstemt op een bepaalde eindtijd zul je ook voor je inbound strategie duidelijke en haalbare doelen moeten stellen.

Schep dus intern de juiste verwachtingen - zoals de mate van duursport zoals hierboven beschreven is - en creëer een team van enthousiaste collega’s om de kar mee te trekken. Zodra je plan gedragen wordt door het management - en er budget en resources voor vrijgemaakt worden - wordt inbound marketing breder geaccepteerd. Steeds meer organisaties bepalen voor alle medewerkers inbound marketing, sales en service KPI’s, zoals het schrijven van één blog per maand of het maken van een vlog per twee maanden. Een ontwikkeling die ik sterk toejuich.

 

online-marketing-geduld

 

3. Funfactor

Het hoeft niet altijd leuk te zijn, maar de lol van inbound marketing inzien is net als met hardlopen een pré om het vol te houden. Hoe je de funfactor erin brengt en in welke mate is persoonlijk. Zo loopt de een fijner op muziek of in groepsverband en een ander weer prettiger in zijn of haar eentje in de ochtend. Schep je eigen voorwaarden waarin jij optimaal presteert en ga ervoor!

 

4. Ik heb geen tijd...

‘Ik heb geen tijd’, is het meest gehoorde argument om het creëren van content te laten liggen – net zoals dat voor een rondje hardlopen geldt. Hier ligt een belangrijke rol voor het management. Zodra hiervoor van bovenaf tijd, geld en mensen vrijgemaakt worden, dat wordt het een ander verhaal. Dan is het eenvoudiger om een halve dag per week te blokken en ervoor te gaan. Belangrijk blijft wel dat je het moment pakt dat voor jou werkt. Je in het zweet werken bij het ochtendgloren of pas na zonsondergang is een persoonlijke keuze en alles mag.

 

5. Werken met een schema

Wil je scoren met inbound marketing dan is het belangrijk dat je doordacht en verantwoord opbouwt. Met een planning, een content kalender, voorkom je de kans op overbelasting en blijf je genieten van je inzet. Vaak wordt er begonnen zonder planning. Dit zorgt voor artikelen die ad hoc de wereld ingeschoten worden. Doordat een ‘af en toe werkwijze’ niet goed vol te houden is, leidt dit regelmatig tot motivatie-issues. Een content kalender op het niveau van je bedrijf zorgt voor een goede balans tussen de belasting, de duur en de snelheid. Op die manier blijft de motivatie hoger.

New call-to-action

 

6. Met de juiste tools kom je verder

Voor een rondje hardlopen heb je niet veel nodig. Met een paar oude schoenen en een korte broek ben je al op weg. Heb je jezelf grote doelen gesteld en wil je de kans op blessures zo klein mogelijk houden dan is het raadzaam om gebruik te maken van de juiste tools. Een paar schoenen die passen bij jouw loopstijl en een sporthorloge met hartslagmeter om je te helpen bij je training en je prestaties te monitoren kunnen helpen je doelen te halen.

Voor je inbound marketing campagnes kun je ook gebruik maken van diverse tools. Wat heb je minimaal nodig? Tools om je content te publiceren zoals een blog op je website en tools om resultaat te meten en bij te sturen zoals Google Analytics. Wil je echt scoren dan kan goede marketing software waarmee je jouw content en campagnes kunt publiceren, automatiseren en analyseren zoals bijvoorbeeld HubSpot je enorm veel tijd besparen en waardevolle inzichten bieden.

 

7. Doelen bepalen, meten (en vieren)

Doelen stellen betekent iets hebben om naartoe te leven en successen te vieren. Denk voordat je begint aan wat je wilt bereiken en waarom. Maak je doelen SMART, zodat ze eenvoudig meetbaar en bovenal reëel zijn. Als een doelstelling niet haalbaar is, kan er op termijn een motivatieprobleem ontstaan. Deze doelen evalueer je periodiek met je werkgroep en deel je structureel binnen de organisatie. Zorg dat successen openlijk gevierd worden. Zo maak je collega’s enthousiast en heb je binnen no-time je hele organisatie mee.

Heb je soms nog het gevoel te weinig tijd over te houden voor inbound marketing of een rondje rennen? Doe dan zoals ik en brainstorm over content tijdens het rennen. Niets werkt zo verhelderend als je hoofd leeg lopen, zodat je ruimte creëert voor nieuwe ideeën.

Welke ideeën voor goede content ga jij opdoen bij je volgende trainingsrondje?

Thijs van Traa
Thijs van Traa

Update: 19 mei 2022

Datum: 18 okt 2018